Ga naar hoofdinhoud

Welk rijbewijs heb ik nodig voor het huren van een camper?

In zowel Australië als Nieuw-Zeeland is het Nederlandse rijbewijs geldig in, mits dit is voorzien van een officieel (door ambassade, consulaat of notaris) gelegaliseerde vertaling in het Engels. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, is het internationaal rijbewijs model 1949 vereist. Dit is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden: neem uw Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het internationale rijbewijs is 1 jaar geldig. Overigens is dit de formele vereiste, in de praktijk wordt vrijwel nooit naar het internationale rijbewijs gevraagd. Sommige verhuurders stellen het echter wel als vereiste. De keuze om het wel of niet mee te nemen is aan u. Bedenk wel dat de autoriteiten er wel naar kunnen vragen, mocht u aangehouden worden of betrokken raken bij een aanrijding.

Een rijbewijs B is overigens voldoende, ook voor rijden met een grote motorhome.

Hoe lang van te voren adviseert u ons een camper te reserveren?

Dat hangt ervan af in welke periode u wilt gaan reizen. Tussen half december en eind januari valt de zomervakantie in Australië en Nieuw-Zeeland en met de feestdagen gaan ook veel West-Europeanen naar Down Under om hun geëmigreerde familie te bezoeken. Omdat reisagenten van over de hele wereld bij dezelfde verhuurders boeken en het aanbod van campers beperkt is, kan het door u gewenste campertype al 9 maanden tot een jaar van te voren volgeboekt zijn. Reserveer dus ruim op tijd!

Maar ook onze zomerperiode is een populair seizoen voor 4WD camperreizen in de Northern Territory (tussen mei en oktober is daar namelijk het droge seizoen) en andere camperreizen aan de Oostkust van Australië. Het aanbod aan 4WD campers is beperkt, helemaal als u met een gezin wilt reizen. Ook hiervoor geldt dat campers al een jaar van te voren verhuurd kunnen zijn.

Kunnen we onze camper op het vliegveld ophalen?

Nee, meestal niet op het vliegveld zelf. De depots van de verhuurders liggen in de meeste gevallen wel in de buurt van het vliegveld. In Hobart kunnen de campers van Britz en Maui wel op het vliegveld opgehaald worden.

De beste manier om van het vliegveld of uw hotel naar het depot van de verhuurder te gaan is met de taxi. Dat is in Australië en Nieuw-Zeeland goed betaalbaar. In Nieuw-Zeeland is een transfer van het vliegveld naar het depot altijd inbegrepen, in Australië niet.

Tip: vraag bij het reserveren van uw taxi naar een wagen met voldoende bagageruimte als u veel bagage bij u heeft. Wij hebben zelf meerdere keren gedoe gehad met onze tassen of tassen op de achterbank op schoot moeten nemen omdat het niet paste…

Hoe laat kan ik de camper ophalen en terugbrengen?

In de meeste gevallen zijn de vestigingen van de verhuurders tussen 08.00 en 16.00/16.30 uur geopend. In het hoogseizoen zijn ze elke dag van de week geopend en in het laagseizoen zijn de meeste vestigingen op zondag gesloten. De laatste ophaal- en inlevertijd is meestal om 15.30/16.00 uur. Als u de camper wilt ophalen op een feestdag, kan dat vaak wel, maar dan betaalt u wel een toeslag. Ophalen of terugbrengen voor of na de openingstijden kan niet.

Als we een vlucht voor u regelen, proberen we deze zo goed mogelijk te laten aansluiten op de openingstijden van de depots. En anders boeken we graag een hotelovernachting voor u. Dat is misschien ook wel zo veilig na zo’n lange vlucht en met zoveel tijdsverschil….

Kan ik de camper ook in een andere plaats terugbrengen dan waar ik deze gehaald heb?

Ja, dat kan. In de meeste gevallen betaalt u dan echter wel een eenrichtingstoeslag van enkele honderden dollars, door de verhuurders een ‘one way fee’ genoemd. In Australië wordt deze door bepaalde verhuurders kwijtgescholden als u de camper 21 dagen of langer huurt. In Nieuw-Zeeland betaalt u deze altijd (tenzij u in het laagseizoen huurt).

Krijg ik uitleg bij het ophalen van de camper?

Jazeker. Een medewerker van de verhuurder inspecteert eerst samen met u het voertuig en legt u dan uit hoe alles werkt. Na uw boeking ontvangt u van ons bovendien een checklist waar op te letten bij het ophalen. In uw camper ligt of een handleiding voor als u het later nog eens na wilt lezen of u ontvangt een tablet waarop u video’s kunt bekijken. Dat verschilt per verhuurder.

Is bed- en linnengoed inbegrepen bij de camper?

Ja, in de meeste gevallen is bed- en linnengoed inbegrepen bij uw camper. Bij sommige budgetcampers is het echter niet inbegrepen in de basishuur, maar in het all-inclusive pakket dat u bij de camper kunt afnemen. In uw offerte geven we duidelijk aan wat er precies wel en niet is inbegrepen.

Onder bed- en linnengoed wordt overigens meestal het volgende verstaan: hoeslaken, kussen, kussensloop, dekbed, dekbedovertrek en 1 badhanddoek per persoon.

Moet ik de camper schoonmaken en voltanken voor het inleveren?

U hoeft de camper geen grote schoonmaakbeurt te geven, maar hij moet wel redelijk schoon zijn. Dus geen modder op de vloer, een schoon aanrecht, schone tafels en een lege afvalwatertank en toilet. Ook dient u de camper in te leveren met een volle brandstoftank en soms ook een volle gasfles. Vergeet dit niet, want dan krijgt u te maken met (hoge) extra kosten. Lees hier goed de voorwaarden van de verhuurder op na, want het kan verschillen per verhuurder.

Overigens moeten 4WD campers vaak wel goed schoongemaakt zijn, ook aan de buitenkant. Dit heeft ermee te maken dat anders niet goed kan worden vastgesteld of er schade is.

Kan ik de camperhuur verlengen als ik ter plekke besluit langer te willen bijven?

Of u de camper langer kunt huren, hangt af van de beschikbaarheid van uw camper. U dient in ieder geval altijd contact op te nemen met de verhuurder om te vragen of uw camper nog vrij is. De verhuurder zal dan waarschijnlijk het dan geldende tarief rekenen.

Mocht u de camper overigens eerder willen inleveren, dan kan dat altijd. U krijgt in dat geval echter geen restitutie van de verhuurder voor niet genoten huurdagen.

Krijg ik korting als ik langer huur?

Jazeker! Wij hanteren bij langere huur een lange huur-korting. We werken daarbij met tariefcategorieën. Vanaf bijvoorbeeld 21 dagen geldt er een lager dagtarief, en bij bepaalde verhuurders vanaf 35 en 50 dagen een nog lager tarief. Dat wil zeggen dat u voor de gehele huurperiode een lager dagtarief betaalt. Dat kan in uw voordeel werken als u qua dagen net op de grens van een tariefcategorie zit. Als u een paar dagen speling heeft wat betreft de lengte van uw huurperiode, laat het ons dan weten bij de aanvraag van uw reisvoorstel. Door een dag extra te boeken, kan de huur net in een andere tariefcategorie vallen. Hierdoor betaalt u voor de gehele huurperiode een lager dagtarief en kan het totaalbedrag lager uitvallen dan u voor de kortere periode kwijt zou zijn!

Krijg ik korting als ik meerdere campertrajecten combineer?

Ja, meerdere achtereenvolgende trajecten kunnen worden gecombineerd om in aanmerking te komen voor de lange huur-korting. Dus stel: u reist met een camper van Brisbane naar Sydney en vliegt vervolgens met een binnenlandse vlucht naar Tasmania. Als u daar een nieuwe camper van dezelfde verhuurder ophaalt, tellen de huurdagen gewoon door voor de lange huur-korting. Zelfs als u Australië en Nieuw-Zeeland combineert! Het combineren van meerdere trajecten is aan een aantal voorwaarden gebonden. Wij informeren u hier graag over als dit voor u van toepassing is.

Is de huurprijs inclusief ongelimiteerde kilometers?

Ja, bij al onze leveranciers is het aantal kilometers dat u mag rijden met een 2WD camper ongelimiteerd. Dat is inbegrepen in het basistarief van de camperhuur. Bij een 4WD is dat vaak niet zo, maar kunt u dit wel afkopen. U bent dan meteen verzekerd voor extra 4WD risico’s zoals wegsleepkosten.

Op welke hulp kan ik rekenen bij pech onderweg?

Wij werken uitsluitend met kwaliteitsleveranciers met goed onderhouden voertuigen. En hoewel het heel weinig voorkomt, kunt u natuurlijk altijd met motor- of mechanische pech te maken krijgen. Wij hebben het zelf ook wel eens meegemaakt. In dat geval kunt u rekenen op de 24-uurs pechhulp die elke verhuurder biedt. U kunt bellen met een gratis telefoonnummer van de verhuurder  en kunt rekenen op snelle en professionele hulp. Realiseer u wel dat de hulp in de Outback wat langer op zich kan laten wachten dan in de drukbevolkte kuststreken. Ook kan het langer duren wanneer u bijvoorbeeld hulp in het weekend nodig heeft en de dichtstbijzijnde garages gesloten zijn. Maar gelukkig ligt het erg in de aard van de Australiër om u te helpen en zal men een toerist niet zomaar met pech aan de kant van de weg laten staan.

Voor meer informatie kunt u kijken bij de huurvoorwaarden.

Kan ik een campingbedje plaatsen in de camper?

Dat hangt ervan af welk type camper u huurt. De vloerruimte in een camper is beperkt, het kan alleen in de grotere voertuigtypes en dan nog niet in alle gevallen. U kunt overigens geen campingbedje huren. U kunt het vanuit Nederland meenemen of ter plekke een bedje kopen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om uw kind veilig te laten slapen. Wij weten wat wel en niet tot de mogelijkheden behoort en denken graag met u mee als u met jonge kinderen reist.

Moeten we de campings vooraf reserveren?

Dat ligt eraan wanneer u gaat reizen. Wij adviseren u rond feestdagen, tijdens de lokale schoolvakanties en lokale feestdagen en festivals vooraf te reserveren. Vooral in de periode tussen Kerst en eind januari zijn veel campings aan de kust al maanden vooraf helemaal volgeboekt door Australiërs. De kans dat u daar 1 of 2 nachten kan staan, is klein. Of u krijgt een minder populaire plaats toegewezen. Wij merken ook dat het in onze zomervakantie aan de Oostkust van Australië steeds drukker wordt. Ook doordat de zogenaamde Grey Nomads (gepensioneerden uit het Zuiden) voor een langer verblijf naar het warmere Noorden trekken.

Als u niet vooraf wilt reserveren in deze perioden, is het verstandig vroeg aan te komen op een camping of de dag van te voren telefonisch of via de website van de camping te reserveren.

Kan ik bij Campers Down Under ook een auto huren?

Ja, wij kunnen dit tegen aantrekkelijke tarieven voor u regelen. Voorwaarde is wel dat u de autohuur combineert met camperhuur of dat u minimaal 20 dagen een auto huurt (zonder camperhuur). Kijk hier voor meer informatie.

Wat is het voordeel van het reizen per camper?

Een camper is wat ons betreft de perfecte manier om vakantie te vieren. Je hebt alles bij de hand en volop vrijheid. Onderweg geniet je van een picknick met een lekker drankje uit je eigen koelkast. Aan het eind van de dag zet je je camper neer op de mooiste plekken in de natuur. Je hoeft niet elke dag naar een hotel of restaurant te zoeken, maar kookt gezellig in je eigen keuken. Bovendien heb je het voordeel dat je heerlijk een kampvuur kunt maken ’s avonds! En als je er voor open staat, is dit een leuke manier om op de camping nieuwe mensen uit diverse streken te leren kennen.

Is een camperreis handig met kinderen?

Juist voor mensen met kleine kinderen is een camperreis ideaal. Je camper is letterlijk je huis op wielen. Het voordeel is dat je maar 1 keer hoeft uit te pakken, je kunt pauzeren wanneer het uitkomt, je kunt zelf koken en flesjes en voeding opwarmen wanneer het jou uitkomt, je hebt altijd een wc in de buurt en de kinderen kunnen slapen wanneer het bedtijd is. De meeste kinderen vinden het superknus en gezellig in hun ‘hut’!

Is het lastig om te rijden met een camper?

Ja, het is wennen om te rijden in een grote camper. Zeker met het draaien en parkeren. Maar je zult merken dat je daar snel behendig in wordt. Zeker als je de spiegels goed gebruikt en je reisgenoot op die momenten even uitstapt en je aanwijzingen geeft. In tegenstelling tot veel wegen in Europa, zijn de wegen in Australië en Nieuw Zeeland breed. Ze lijken wel gemaakt om op te rijden met een camper. We boeken ook graag de afkoop eigen risico verzekering van de Europeesche voor je. Dan hoef je je niet druk te maken als je toch per ongeluk iets raakt. Houd er wel rekening mee dat ze DownUnder links rijden, dus ook dat is een mooie uitdaging (waar je ook snel aan went).

Hoe kan ik een grote stad bezichtigen met een camper?

Mocht je ook graag een grote stad willen bezoeken tijdens je reis: een camper parkeren in de binnenstad is niet handig door de grootte en soms zelfs niet mogelijk. Gelukkig kan je vaak dichtbij een stad een camping of parkeerterrein (van bijvoorbeeld een supermarkt) vinden. Van daar uit kun je de stad in gaan met het openbaar vervoer, een taxi of Uber. Veel klanten boeken ook voor de eerste paar nachten een hotel in de stad die ze graag willen bezichtigen en halen daarna pas hun camper op.

Is een camperreis gunstiger dan een auto huren met hotelovernachtingen?

Dat is afhankelijk van wanneer je boekt (hoe eerder je boekt, des te gunstiger de prijzen) – dat geldt voor campers, auto’s en hotels. Ook is het afhankelijk van de grootte van je reisgezelschap: met 5 personen heb je meestal 2 hotelkamers nodig en dan lopen de prijzen flink op voor een paar weken vakantie. Campers lijken misschien duur (zeker sinds corona), maar ook auto’s en hotels zijn duurder geworden. Daar komt nog bovenop dat als je zelf kookt onderweg, je vele honderden euro’s / dollars kan besparen op restaurants. En vergeet niet dat hotels niet overal even talrijk aanwezig zijn. Het grote verschil is ook de beleving: met een camper sta je meestal op mooie plekken in de natuur.

Waarom zou ik via CampersDownUnder boeken en niet rechtstreeks?

We krijgen geregeld de vraag  – waar doen we goed aan: zelf een camperreis boeken of via jullie? Wat is jullie toegevoegde waarde? Het zal geen verrassing zijn dat wij veel voordelen zien in het boeken via een gespecialiseerd camperreisbureau zoals die van ons; zelfs zoveel dat we er ons werk van hebben gemaakt en dit met passie doen! We begrijpen heel goed dat het plannen van een verre reis met veel onzekerheden en vragen gepaard kan gaan. Je maakt zo’n reis over het algemeen niet elk jaar en het is ook best kostbaar. Veel van deze onzekerheden kunnen wij voor je wegnemen door goed naar je te luisteren en jou vanuit onze uitgebreide kennis en ervaring echt advies op maat te geven. We hebben zelf veel gereisd in Australië en Nieuw Zeeland, en al die kennis delen we graag met onze klanten. Wij kennen de weg. 

VOORDELEN VAN BOEKEN VIA CAMPERS DOWNUNDER:

  1. Een vrijblijvend, oriënterend gesprek levert vaak veel nieuwe inzichten en kennis op. Je profiteert vanaf het eerste moment al van de kennis en ervaring van onze reisadviseur die beschikken over ruime reis- en camperervaring en camper/voertuigkennis.
  2. Een echt persoonlijk reisvoorstel dat aansluit bij jouw wensen. Het bespaart jou veel tijd bij het zoeken van de meest gunstige camper, vliegtickets, routes, kampeertips e.d.
  3. Wij bieden campers aan voor ieder budget, van compact tot groot en luxe maar alleen van betrouwbare verhuurders.
  4. Onze prijsopgave is eerlijk, overzichtelijk en compleet. Zonder addertjes onder het gras.
  5. In de meeste gevallen ben je aanzienlijk goedkoper uit dan als je rechtstreeks bij de verhuurder boekt. Dit komt door de kortingen die wij kunnen bedingen bij onze leveranciers als grootafnemer. We hebben geen duur kantoor en geen groot call center, waardoor we onze tarieven laag kunnen houden.
  6. Jouw camperhuur, vluchten, hotelovernachtingen, excursies en verzekeringen goed geregeld. 
  7.  Na boeking heb je toegang tot jouw beveiligde persoonlijke, online dossier. Hierin vind je onder andere alle belangrijke documenten; jouw boekingsbevestiging, factuur, campervoucher, reisbescheiden, verzekeringsdocumenten, checklists voor het ophalen en inleveren van uw camper, een inventarislijst voor de camper.Zo heb je alles makkelijk bij de hand als je op reis bent.
  8. Bovendien vind je in je online dossier ook een persoonlijk routevoorstel en heel veel reistips. Deze zeer gedetailleerde en uitgebreide routesuggesties maken wij op basis van onze eigen ervaringen en die van andere klanten, van wie wij na terugkomst ook weer leuke tips ontvangen. In jouw routevoorstel vind je dus de leukste stranden met kangoeroes, de mooiste verborgen waterpoelen voor een verfrissende duik én krijg je bijvoorbeeld ook tips voor restaurants, campings en excursies. Dat wordt zeer gewaardeerd door onze klanten en scheelt jou veel tijd om het zelf uit te zoeken.
  9. Alles in 1 hand, dus overzichtelijk en makkelijk communiceren met 1 aanspreekpunt voor alles (én in het Nederlands)
  10. Je boekt bij ons met zekerheid. Uiteraard zijn we aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR bescherming) en bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Bovendien kan je via ons tegen gunstige voorwaarden een verzekering afsluiten.
  11. En last but not least: mocht je tevreden zijn geweest met je reis en onze dienstverlening, dan is het goed te weten dat wij je ook kunnen helpen met een volgende camperreis in bijvoorbeeld Amerika, Canada of Europa.

Nog meer overtuiging nodig van mensen die niet partijdig zijn? Lees onze klantenreviews op onze website en de reviews op google.

Back To Top