Veelgestelde vragen

Hoe lang van te voren adviseert u ons een camper te reserveren? Dat hangt ervan af in welke periode u wilt gaan reizen. Tussen half december en eind januari valt de zomervakantie in Australië en Nieuw-Zeeland en met de feestdagen gaan ook veel West-Europeanen naar Down Under om hun geëmigreerde familie te bezoeken. Omdat reisagenten van over de hele wereld bij dezelfde verhuurders boeken en het aanbod van campers beperkt is, kan het door u gewenste campertype al 9 maanden tot een jaar van te voren volgeboekt zijn. Reserveer dus ruim op tijd!

Maar ook onze zomerperiode is een populair seizoen voor 4WD camperreizen in de Northern Territory. Tussen mei en oktober is daar namelijk het droge seizoen. Het aanbod aan 4WD campers is beperkt, helemaal als u met een gezin wilt reizen. Ook hiervoor geldt dat campers al een jaar van te voren verhuurd kunnen zijn.

Welk rijbewijs heb ik nodig voor het huren van een camper? In zowel Australië als Nieuw-Zeeland is het Nederlandse rijbewijs geldig in, mits dit is voorzien van een officieel (door ambassade, consulaat of notaris) gelegaliseerde vertaling in het Engels. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, is het internationaal rijbewijs model 1949 vereist. Dit is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden: neem uw Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het internationale rijbewijs is 1 jaar geldig. Overigens is dit de formele vereiste, in de praktijk wordt vrijwel nooit naar het internationale rijbewijs gevraagd. Sommige verhuurders stellen het echter wel als vereiste. De keuze om het wel of niet mee te nemen is aan u. Bedenk wel dat de autoriteiten er wel naar zullen vragen, mocht u aangehouden worden of betrokken raken bij een aanrijding.

Een rijbewijs B is overigens voldoende, ook voor rijden met een grote motorhome.

Kunnen we onze camper op het vliegveld ophalen? Nee, meestal niet op het vliegveld zelf. De depots van de verhuurders liggen in de meeste gevallen wel in de buurt van het vliegveld. In Hobart kunnen de campers van Britz en Maui wel op het vliegveld opgehaald worden.
De beste manier om van het vliegveld of uw hotel naar het depot van de verhuurder te gaan is met de taxi. Dat is in Australië en Nieuw-Zeeland goed betaalbaar. In Nieuw-Zeeland is een transfer van het vliegveld naar het depot altijd inbegrepen, in Australië niet.

Tip: vraag bij het reserveren van uw taxi naar een wagen met voldoende bagageruimte als u veel bagage bij u heeft. Wij hebben zelf meerdere keren gedoe gehad met onze tassen of tassen op de achterbank op schoot moeten nemen omdat het niet paste...

Hoe laat kan ik de camper ophalen en terugbrengen? In de meeste gevallen zijn de vestigingen van de verhuurders tussen 08.00 en 16.00/16.30 uur geopend. In het hoogseizoen zijn ze elke dag van de week geopend en in het laagseizoen zijn de meeste vestigingen op zondag gesloten. De laatste ophaal- en inlevertijd is meestal om 15.30/16.00 uur. Als u de camper wilt ophalen op een feestdag, kan dat, maar dan betaalt u vaak wel een toeslag. Ophalen of terugbrengen voor of na de openingstijden kan niet.

Als wij een camper voor u boeken, plannen wij een ophaal- en inlevertijd voor u in. Hierbij houden we zoveel mogelijk rekening met uw aankomsttijd op het vliegveld en de tijd die nodig is voor ophalen van de bagage en uw reis naar het depot van de verhuurder. Als we een vlucht voor u regelen, proberen we deze zo goed mogelijk te laten aansluiten op de openingstijden van de depots. En anders boeken we graag een hotelovernachting voor u. Dat is misschien ook wel zo veilig na zo'n lange vlucht en met zoveel tijdsverschil....

Kan ik de camper ook in een andere plaats terugbrengen dan waar ik deze gehaald heb? Ja, dat kan. In de meeste gevallen betaalt u dan echter wel een eenrichtingstoeslag van enkele honderden dollars, door de verhuurders een 'one way fee' genoemd. In AUstralië wordt deze door bepaalde verhuurders kwijtgescholden als u de camper 21 dagen of langer huurt. In Nieuw-Zeeland betaalt u deze altijd.

Krijg ik uitleg bij het ophalen van de camper? Jazeker. Een medewerker van de verhuurder inspecteert eerst samen met u het voertuig en legt u dan uit hoe alles werkt. Na uw boeking ontvangt u van ons bovendien een checklist waar op te letten bij het ophalen. In uw camper ligt een handleiding voor als u het later nog eens na wilt lezen.

Is bed- en linnengoed inbegrepen bij de camper? Ja, in de meeste gevallen is bed- en linnengoed inbegrepen bij uw camper. Bij sommige budgetcampers is het echter niet inbegrepen in de basishuur, maar in het all-inclusive pakket dat u bij de camper kunt afnemen. In uw offerte geven we duidelijk aan wat er precies wel en niet is inbegrepen.

Onder bed- en linnengoed wordt overigens meestal het volgende verstaan: hoeslaken, kussen, kussensloop, dekbed, dekbedovertrek en 1 badhanddoek per persoon.

Moet ik de camper schoonmaken en voltanken voor het inleveren? U hoeft de camper geen grote schoonmaakbeurt te geven, maar hij moet wel redelijk schoon zijn. Dus geen modder op de vloer, een schoon aanrecht, schone tafels en een lege afvalwatertank en toilet. Ook dient u de camper in te leveren met een volle brandstoftank. Vergeet dit niet, want dan krijgt u te maken met (hoge) extra kosten.

Kan ik de camperhuur verlengen als ik ter plekke besluit langer te willen bijven? Of u de camper langer kunt huren, hangt af van de beschikbaarheid van uw camper. U dient in ieder geval altijd contact op te nemen met de verhuurder om te vragen of uw camper nog vrij is. De verhuurder zal dan waarschijnlijk het dan geldende tarief rekenen. Wij kijken graag voor u of wij het goedkoper kunnen regelen, dus neemt u ook even contact met Campers Down Under op.

Mocht u de camper overigens eerder willen inleveren, dan kan dat altijd. U krijgt in dat geval echter geen restitutie van de verhuurder voor niet genoten huurdagen.

Krijg ik korting als ik langer huur? Jazeker! Wij hanteren bij langere huur een lange huur-korting. We werken daarbij met tariefcategorieen. Vanaf bijvoorbeeld 21 dagen geldt er een lager dagtarief, en bij bepaalde verhuurders vanaf 35 en 50 dagen een nog lager tarief. Dat wil zeggen dat u voor de gehele huurperiode een lager dagtarief betaalt. Dat kan in uw voordeel werken als u qua dagen net op de grens van een tariefcategorie zit. Als u een paar dagen speling heeft wat betreft de lengte van uw huurperiode, laat het ons dan weten bij de aanvraag van uw reisvoorstel. Door een dag extra te boeken, kan de huur net in een andere tariefcategorie vallen. Hierdoor betaalt u voor de gehele huurperiode een lager dagtarief en kan het totaalbedrag lager uitvallen dan u voor de kortere periode kwijt zou zijn!

Krijg ik korting als ik meerdere campertrajecten combineer? Ja, meerdere achtereenvolgende trajecten kunnen worden gecombineerd om in aanmerking te komen voor de lange huur-korting. Dus stel: u reist met een camper van Brisbane naar Sydney en vliegt vervolgens met een binnenlandse vlucht naar Tasmania. Als u daar een nieuwe camper ophaalt, tellen de huurdagen gewoon door voor de lange huur-korting. Zelfs als u Australië en Nieuw-Zeeland combineert! Het combineren van meerdere trajecten is aan een aantal voorwaarden gebonden. Wij informeren u hier graag over als dit voor u van toepassing is.

Is de huurprijs inclusief ongelimiteerde kilometers? Ja, bij al onze leveranciers is het aantal kilometers dat u mag rijden met een 2WD camper ongelimiteerd. Dat is inbegrepen in het basistarief van de camperhuur. Bij een 4WD is dat vaak niet zo, maar kunt u dit wel afkopen. U bent dan meteen verzekerd voor extra 4WD risico's zoals wegsleepkosten.

Op welke hulp kan ik rekenen bij pech onderweg? Wij werken uitsluitend met kwaliteitsleveranciers met goed onderhouden voertuigen. En hoewel het heel weinig voorkomt, kunt u natuurlijk altijd met motor- of mechanische pech te maken krijgen. Wij hebben het zelf ook wel eens meegemaakt. In dat geval kunt u rekenen op de 24-uurs pechhulp die elke verhuurder biedt. U kunt bellen met een gratis telefoonnummer van de hulpverlenende organisatie (vergelijkbaar met onze ANWB) en kunt rekenen op snelle en professionele hulp. Realiseer u wel dat de hulp in de Outback wat langer op zich kan laten wachten dan in de drukbevolkte kuststreken. Maar gelukkig ligt het erg in de aard van de Australier om u te helpen en zal men een toerist niet zomaar met pech aan de kant van de weg laten staan.

Voor meer informatie kunt u kijken bij de huurvoorwaarden.

Kan ik een campingbedje plaatsen in de camper? Dat hangt ervan af welk type camper u huurt. De vloerruimte in een camper is beperkt, het kan alleen in de grotere voertuigtypes en dan nog niet in alle gevallen. U kunt overigens geen campingbedje huren. U kunt het vanuit Nederland meenemen of ter plekke een bedje kopen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om uw kind veilig te laten slapen. Wij weten wat wel en niet tot de mogelijkheden behoort en denken graag met u mee als u met jonge kinderen reist.

Moeten we de campings vooraf reserveren? Dat ligt eraan wanneer u gaat reizen. Wij adviseren u rond feestdagen, tijdens de lokale schoolvakanties en lokale feestdagen en festivals vooraf te reserveren. Vooral in de periode tussen Kerst en eind januari zijn veel campings aan de kust al maanden vooraf helemaal volgeboekt door Australiërs. De kans dat u daar 1 of 2 nachten kan staan, is klein. Of u krijgt een minder populaire plaats toegewezen. Als u niet vooraf wilt reserveren in deze perioden, is het verstandig vroeg aan te komen op een camping of de dag van te voren telefonisch te reserveren. 

Kan ik bij Campers Down Under ook een auto huren? Ja, wij kunnen dit tegen aantrekkelijke tarieven voor u regelen. Voorwaarde is wel dat u de autohuur combineert met camperhuur of dat u minimaal 20 dagen een auto huurt (zonder camperhuur). Kijk hier voor meer informatie.